
Air India kompaniyasi 260 kishi halok bo‘lgan Boeing 787 halokati bo‘yicha dastlabki hisobotni e’lon qildi
Dastlabki hisobotga ko‘ra, Ahmadobod aeroportida parvozdan so‘ng samolyot dvigatellariga yonilg‘i yetkazib berish darhol kimdir tomonidan o‘chirib qo‘yilgan.

Hindiston fuqaro aviatsiyasi boshqarmasi 12 iyun kuni Ahmadobodda yuz bergan Boeing 787 samolyoti halokati sabablariga oid dastlabki hisobotni e’lon qildi. Hujjat — bu tergov bosqichi uchun juda batafsil va axborotga boy hisoblanadi — samolyot halokatining bevosita sababi sifatida, uchoq uchish-qo‘nish yo‘lagidan ko‘tarilgandan uch soniya o‘tgach, dvigatellarga yonilg‘i yetkazib berishning o‘chirilishiga ishora qiladi. Bu voqeadan o‘n soniya o‘tib, uchuvchilardan biri birinchi dvigatelni qayta yoqqan, yana to‘rt soniyadan keyin — ikkinchisini ham. Biroq dvigatellar to‘liq ishlashga ulgurmagan va parvozdan 41 soniya o‘tib, layner qulagan. Meduza nashri halokat va uni keltirib chiqargan sabablarni tahil qildi.
Air India aviakompaniyasining Ahmadoboddan Londonga yo‘l olgan AI-171 reysi halokati 12 iyun kuni tongda sodir bo‘ldi. Bu — Boeing 787 modeli foydalanishning 24 yillik tarixi mobaynida halokat bilan tugagan ilk voqea bo‘lib, unda samolyot korpusi to‘liq tekshiruvdan chiqarildi. Halokat natijasida 241 nafar yo‘lovchi va ekipaj a’zosi, shuningdek, yerdagi 19 kishi halok bo‘ldi. Samolyot uchganidan biroz vaqt o‘tib, tibbiyot institutiga tegishli yotoqxona binosiga quladi.
Halokat va unga oid rasmiy ma’lumotlarning bir oy davomida e’lon qilinmagani turli taxminlarning paydo bo‘lishiga olib keldi. Mutaxassislar forumlarida (ularda amaldagi va sobiq uchuvchilar hamda aviatsiya muhandislari ishtirok etadi) quyidagi versiyalar muhokama qilindi:
- Uchuvchilar tasodifan (balki shassini yig‘aman deb) samolyot qanotidagi ortqanotcha (zakrilka) va oldqanotcha (peredkrilka)larni uchishdagi 5 pozitsiyadan 0 pozitsiyaga — ya’ni, kruiz parvozi uchun mo‘ljallangan holatga — o‘tkazib yuborgan bo‘lishi mumkin. Ortqanotchalar past tezlikda (uchish va qo‘nish paytida) qanot ko‘taruvchi kuchni oshirish uchun ishlatiladi. Qanot yuzasining qisqarishi past tezlikda ko‘taruvchi kuchni kamaytirib, samolyotning qulashiga olib kelgan bo‘lishi mumkin, deb hisoblashdi ushbu versiya mualliflari.
- Noma’lum sabablarga ko‘ra har ikki dvigatel ishdan chiqqan. Bu juda kam uchraydigan holat bo‘lib, muhokamalarda bunday nosozlikning ehtimoliy sabablari keltirildi — dvigatelga katta qushlar galasi urilishi (eng keng tarqalgan sabab), yonilg‘ining suv, bug‘ yoki boshqa modda bilan ifloslanishi kabi omillar nazarda tutildi.
- Dvigatellarni boshqaruvchi mustaqil raqamli tizim (FADEC — Full Authority Digital Engine Control) noto‘g‘ri ishlagan, natijada dvigatellar o‘chirilgan bo‘lishi mumkin.
- Pilotlar tomonidan yonilg‘i yetkazib berishning qasddan yoki hatto yovuz maqsadda o‘chirilishi.
Hisobotda nima yozilgan?
Hisobot Hindiston vaqti bilan 12 iyul kuni tun yarimiga yaqin — halokat ro‘y bergan paytdan boshlab xalqaro qoidalar bilan belgilangan bir oylik muddat tugashidan bir necha daqiqa oldin e’lon qilindi. The Wall Street Journal ma’lumotiga ko‘ra, tergov jarayonida Hindiston amaldorlari va AQSH vakillari — jumladan, AQSH Milliy transport xavfsizligi kengashi (NTSB), AQSH fuqaro aviatsiyasi federal boshqarmasi (FAA), Boeing va GE Aerospace kompaniyalari o‘rtasida ziddiyatlar kuzatilgan (amerikaliklar tergovda ishtirok etgan, chunki layner AQSHda ishlab chiqarilgan). AQSH vakillari Hindiston tergovchilari jamoatchilikka juda kam ma’lumot bergani, «qora quti»dan olingan ma’lumotlarni sekin rasshifrovka qilib, tahlil etganidan norozi bo‘lishdi — hatto, ushbu qutilarni maxfiy joyga olib ketishni xohlashgan. Shunga qaramay, hisobot o‘z vaqtida yakunlandi va tergovning bu bosqichi uchun juda axborotli chiqdi (garchi ko‘plab savollarga javob berilmagan bo‘lsa-da — bu bunday bosqichda tabiiy holatdir). Hisobotdagi asosiy ma’lumotlar quyidagilar:- Uchuvchilar — juda tajribali komandir va undan kamroq tajribaga ega ikkinchi uchuvchi — uchish arafasida Mumbaydan Ahmadobodga kelgan, dam olishi uchun yetarli vaqt bo‘lgan. Aeroportda ular tibbiy ko‘rikdan o‘tgan, jumladan, organizmda alkogol mavjudligini aniqlash uchun ekspress-test ham qilingan.
- Ilgarigi reys ekipaji maxsus jurnalda gorizontal stabilizator holatini ko‘rsatuvchi datchigida nosozlik borligi haqida yozib qoldirgan. Yerdagi texniklar ushbu muammoni bartaraf etish ishlarini amalga oshirgan (bu nosozlik kamida to‘g‘ridan to‘g‘ri keyingi parvoz natijasiga ta’sir qilmagan).
- Samolyotni ikkinchi uchuvchi boshqargan, komandir esa nazoratchi uchuvchi (pilot monitoring) vazifasini bajargan. Samolyotda yuk va yuklama muvozanati me’yorda bo‘lgan.
- Ortqanotchalar va oldqanotchalar 5-pozitsiyaga o‘rnatilgan va parvoz oxirigacha shu holatda qolgan. Shassilar yig‘ilmagan — uchuvchilar ularni yig‘ishga ham urinishmagan: bu kabinadagi kuygan siniqlardan topilgan shassi boshqaruv tutqichi holatidan aniq ko‘rinadi.
- Samolyotning uchish-qo‘nish yo‘lagidan qalqib chiqishi me’yorda o‘tgan (hisobotda berilgan parametrlarga ko‘ra).
- Samolyot uchish-qo‘nish yo‘lagidan ko‘tarilganidan uch soniya o‘tib, ikki dvigatel uchun mo‘ljallangan yonilg‘i beruvchi tugmalar (har bir dvigatel uchun alohida) «RUN» holatidan «CUTOFF» — «o‘chirilgan» holatiga o‘tgan. Avval bir tugma tomon «harakat qilgan», bir soniyadan keyin ikkinchisi. Bu yonilg‘i yetkazib berishning to‘xtashi va dvigatellar o‘chishiga olib kelgan. Layner bir necha soniya ichida 400 fut (taxminan 120 metr) balandlik va 30 uzel (taxminan 55 km/h) tezlikka erishgan. Shundan keyin u tez sur’atda tezligini yo‘qota boshlagan va pasayishga o‘ta boshlagan.
- Bir necha soniya o‘tib (aniq vaqt hisobotda ko‘rsatilmagan) uchuvchilardan biri ikkinchisiga shunday deb murojaat qilgan: «Nega dvigatellarni o‘chirding?» Ikkinchisi javob bergan: «Men bunday qilmadim». Hisobotda bu muloqotning mazmuni keltirilgan, uchuvchilarning aniq so‘zlari va ularning ohangi ko‘rsatilmagan.
- Dvigatellar samolyotning barcha tizimlariga elektr energiyasi va gidravlik bosim yetkazib beradi. Biroq zaxira tizimlar ham bor va ular muvaffaqiyatli ishga tushgan: laynerning kompyuter tizimlari algoritm bo‘yicha avval favqulodda turbina (RAT — havo oqimida aylanib, shoshilinch energiya ishlab chiqaradigan «vint»)ni, keyin esa yordamchi kuch qurilmasini yoqqan. Bu tizim elektr bilan to‘liq ta’minlaydi, ammo parvozni davom ettirish uchun tortuvchi kuch bermaydi.
- Dvigatellar o‘chirilganidan 10 soniya o‘tib, ulardan biriga yonilg‘i berish tugmasi yana «RUN» holatiga o‘tgan. Yana to‘rt soniyadan so‘ng ikkinchisi ham «yoqilgan».
- Keyingi bir necha soniyada avtomatik boshqaruv tizimi (FADEC) dvigatellarni ketma-ket qayta ishga tushirishga uringan. Birinchisi aylanishni boshlagan, ikkinchisi esa ulgurmagan. Past aylanishda ishlayotgan yagona dvigatelning intiluvchi kuchi pasayishni to‘xtatish uchun yetarli bo‘lmagan.
- Ikkinchi dvigatelni qayta yoqishga urinishdan to‘qqiz soniya o‘tib, uchuvchilardan biri dispetcherlarga halokat signali yuborishga ulgurgan.
- Yana olti soniyadan so‘ng «qora quti»dagi parametrlar yozuvi to‘xtagan — ya’ni, samolyot yotoqxona binosiga urilgan. Bu vaqtda samolyot yerdan ko‘tarilganidan buyon 32 soniya o‘tgan bo‘lgan.





