
Bolani 5-6 yoshdan maktabga qabul qilsa bo‘ladimi?
Bola 7 yoshdan emas, 5–6 yoshdan maktabga qabul qilinishi kerakmi? Buning foyda va zararlari qanday? Savolga javob topish uchun Vaqt.uz jurnalisti jamiyatshunos Abdug‘ani Xolbekov, iqtisodchi Valijon To‘raqulov bilan suhbatlashdi.

Iqtisodchi Otabek Bakirovga ko‘ra, O‘zbekistonda ham bolalar boshqa ilg‘or mamlakatlardagi kabi 5-6 yoshdan qabul qilinishi kerak. Chunki bu faktor quyidagilarni hisobga olgan holda ahamiyatli: bolalar tez voyaga yetib, akseleratsiya jarayoni O‘zbekistonlik bolalarga ham kuchli ta’sir qilmoqda. 5-6 yoshda, hatto yilning yanvarida tug‘ilgan bolalar iqtidori, jismoniy imkoniyatlariga qaramay yillar, oylar yo‘qotmoqda. Buning iqtisodiy, ijtimoiy qiymati yo‘qotishlarda trillionlar bilan o‘lchanishi mumkin.
Davlat dasturiga ko‘ra, 2030 yilgacha har yili 500 ming o‘quvchi o‘rni yaratilishi rejalashtirilgan, ammo bu bolalarning maktabga chiqish yoshini qisqartiradimi yo‘qmi-ma’lum emas.
Xususan, ko‘pgina rivojlangan mamlakatlarda bolalar 5 yoki 6 yoshdan rasmiy maktabga borishni boshlaydilar va bu erta boshlash ham individual rivojlanish, ham umumiy iqtisodiyot uchun muhim ahamiyatga ega.
Buyuk Britaniya, AQSH, Kanada, Avstraliya, Irlandiya va Yangi Zelandiyada maktabga kirish 5 yoshdan belgilangan bo‘lsa, Yaponiya, Janubiy Koreya, Germaniya, Fransiya, Italiya va Ispaniya kabi mamlakatlarda bolalar odatda 6 yoshdan boshlaydilar, ammo ularning deyarli barchasi 3 yoshdan 5 yoshgacha maktabgacha ta’lim muassasasi yoki bolalar bog‘chasiga boradilar, ya’ni ular 5 yoshga to‘lgunga qadar tizimli ta’lim muhitiga kiradilar. Shvetsiya, Finlyandiya, Norvegiya va Daniya kabi Shimoliy davlatlar ham rasmiy maktab ta’limini 6 yoki 7 yoshdan boshlaydilar, ammo 5 yoshdan boshlab universal boshlang‘ich ta’lim dasturlarini amalga oshiradilar, shuning uchun bolalar boshlang‘ich maktabgacha ta’lim tizimiga allaqachon integratsiyalashgan bo‘lishadi.
5-6 yoshda maktabga borish iqtisodiyotga qanday ta’sir qiladi?
- Erta boshlash bolalarni savodxonlik, hisoblash va ijtimoiy ko‘nikmalarga ertaroq o‘rgatadi, bu esa vaqt o‘tishi bilan kuchayadi. Tandfonline nashrining yozishicha, erta ta’limning qo‘shimcha bir oyi yoki muddati o‘rta maktab ma’lumotlarini olish va universitetga kirish ehtimolini taxminan 5-6 foizga oshiradi.
- Maktabning ertaroq boshlanishi (plyus universal bolalar bog‘chasi) ota-onalarni, ayniqsa onalarni mehnat bozoriga ertaroq kirishga sabab bo‘ladi. Masalan, Shimoliy mamlakatlarda umumiy erta ta’lim ayollarning yuqori mehnat faolligini qo‘llab-quvvatlab, yalpi ichki mahsulotni oshirdi.
- Ilk maktab ta’limi kam ta’minlangan oilalar farzandlari uchun bo‘shliqni to‘ldirishga yordam beradi. Xususan, Fransiya va Buyuk Britaniya kabi mamlakatlarda avlodlar o‘rtasidagi qashshoqlikni kamaytirish uchun 3-5 yoshdan boshlab universal maktabgacha ta’limdan foydalaniladi.
- Nobel mukofoti laureati Jeyms Hekmanning tadqiqotlari shuni ko‘rsatadiki, erta yoshdagi bolalar ta’limiga sarflangan har bir dollar jinoyatchilikning kamayishi, sog‘liqning yaxshilanishi va yuqori soliq to‘lovlari tufayli uzoq muddatli iqtisodiy foyda sifatida 7-10 dollar keltiradi.
- Maktab yoshi kichikroq bo‘lgan mamlakatlarda yoshroq, yaxshiroq tayyorlangan ishchi kuchi bo‘lishi mumkin, bu esa aholining qarishi bilan bog‘liq vaziyatlarda (masalan, Yaponiya yoki Yevropa Ittifoqi davlatlari) muhim ahamiyatga ega.





